|
|
Religie Egiptu |
|
Religia w Egipcie przesz�a przez typowe dla religii antycznych stadium
fetyszyzmu-totemizmu. Fetysze Praegipcjan rzadko mia�y posta� ro�lin, cz�ciej -
martwych przedmiot�w, najcz�ciej za� zwierz�t. Przedmioty te lub istoty wzbudza�y w
Praegipcjanach podziw albo l�k b�d� te� by�y dla nich szczeg�lnie po�yteczne. Od
tych fetysz�w i totem�w wywodzi si� znaczna wi�kszo�� p�niejszych b�stw
egipskich. Pierwotnie mia�y one zazwyczaj posta� ca�kowicie zwierz�c� (zoomorfizm),
ale ju� w czasach przedhistorycznych zacz�to nadawa� im kszta�ty ludzkie
(antropomorfizm). Najcz�ciej pozostawiano antropomorficznemu b�stwu jego dawn�
zwierz�c� g�ow�, niekt�re za� b�stwa obok postaci antropomorficznej zachowa�y
tak�e sw� posta� zwierz�c�. ��� W okresie kiedy kwestia odpowiedniego
wykorzystania wylew�w Nilu sta�a si� pal�ca, mi�dzy teokracjami egipskimi wybuch�a
ostra walka o prymat. Walka organizacji pa�stwowych pragn�cych rozci�gn�� sw�
w�adz� na ca�y obszar Egiptu znalaz�a odbicie w religii jako walka bog�w o naczelne
stanowisko w panteonie. W trakcie tej walki jedni bogowie umacniali swoje pozycje, inni
za� spadali do rz�du dworzan zwyci�zc�w. Prymat lokalnego b�stwa opieku�czego
starano si� uzasadnia� przez powi�zanie tego b�stwa z si�ami i zjawiskami kosmicznymi
oraz przez nadanie mu charakteru uniwersalnego. Wskutek tych przemian zapanowa� w
panteonie egipskim chaos tym wi�kszy, �e zale�nie od aktualnych potrzeb, miejscowych
warunk�w i nastroj�w, jedno i to samo b�stwo czy zjawisko kosmiczne pojmowano w r�ny
spos�b lub ze wzgl�d�w politycznych uto�samiano kilka b�stw z b�stwem lokalnym. W
miar� jednak jak post�powa� proces zjednoczenia Egiptu, coraz silniej dawa�a si�
odczu� potrzeba zaprowadzenia w panteonie pewnego �adu.
��� Nast�pny przewr�t religijny dokona� si� przypuszczalnie za panowania faraon�w z V dynastii. Za�o�yciel tej dynastii, Userkaf, postawi� sobie za cel przywr�cenie s�onecznemu bogu Re dawnego nadrz�dnego stanowiska i cel ten osi�gn��. ��� W pierwszym okresie wielkiego os�abienia w�adzy centralnej od�y�y w Egipcie kulty miejscowe, a spo�r�d bog�w lokalnych na czo�o wysun�li si� Min i Montu, b�stwa pot�nych dzielnic po�udniowych. ��� Za czas�w XII dynastii (w przybli�eniu lata 1991-1792 p.n.e.) nast�puje wywy�szenie Amona, kt�ry utrzyma� stanowisko boga pa�stwowego w drugim okresie przej�ciowym a� do najazdu Hyksos�w. Hyksosi w zaj�tej przez siebie cz�ci Egiptu za naczelne b�stwo uznali Setha, podczas gdy w Egipcie G�rnym panuj�ca tam dynastia w�adc�w teba�skich nadal przyznawa�a prymat Amonowi. ��� Kr�lowie teba�scy pokonali Hyksos�w oko�o 1570 roku p.n.e. Zwyci�stwo to by�o r�wnoznaczne z triumfem Amona, a dalsze sukcesy militarne faraon�w uczyni�y go "w�adc�" rozleg�ego imperium. Amon w coraz wi�kszym stopniu przybiera� charakter b�stwa solarnego i uniwersalnego. ��� Wraz ze wzrostem znaczenia i pot�gi Amona wzrasta� tak�e wp�yw jego arcykap�ana. Oba te czynniki doprowadzi�y w latach 1377-1358 p.n.e. do wielkiej schizmy religijnej. Pocz�wszy od czas�w Tutmozisa IV zacz�to przedstawia� s�onecznego boga nie w postaci cz�owieka, lecz w postaci tarczy s�onecznej (Aton). ��� Faraon Amenhotep IV dokona� niezwykle donios�ego posuni�cia politycznego: odebra� arcykap�anowi Amona zarz�d d�br �wi�tynnych. Nast�pnie, d���c do zupe�nego zlikwidowania wp�ywu kap�an�w Amona, stworzy� now� religi�, opart� na kulcie tarczy s�onecznej, i zmieniwszy swe imi� na Echnaton, zacz�� wprowadza� t� religi� w swym pa�stwie, nie wahaj�c si� stosowa� �rodk�w administracyjnych. Wydaje si�, �e faraon-reformator uzyska� poparcie ze strony heliopolita�skich kap�an�w boga Re. Reforma religijna Echnatona zako�czy�a si� jednak ca�kowitym niepowodzeniem, a prawdopodobnie pod koniec swego panowania Echnaton usi�owa� nawet pogodzi� si� z kap�anami Amona. ��� W�a�ciwa likwidacja schizmy rozpocz�a si� dopiero za panowania Tutanchamona, zosta�a za� zako�czona przez Haremhaba. Po ponownym triumfie Amon przybra� charakter boga wy��cznie solarnego i uniwersalnego. Nast�pcy Haremhaba, faraonowie pochodz�cy z Tanis, starali si� os�abi� wp�ywy kap�an�w Amona, faworyzuj�c kulty bog�w Ptaha i Re. ��� Amon, Re, Ptah i Seth stali si� czterema oficjalnymi bogami pa�stwa egipskiego, naczelne miejsce jednak nadal zajmowa� Amon. Jego pot�ni arcykap�ani si�gn�li po w�adz� kr�lewsk� i sprawowali j� w latach 1085-950 p.n.e. W okresie nast�pnym, trwaj�cym do roku 332 p.n.e., czyli do czas�w Aleksandra Wielkiego, zn�w wyst�pi�o w Egipcie zjawisko rozdrobnienia w�adzy i powr�t do kult�w lokalnych. Na stanowisku bog�w pa�stwowych znajdowali si� to Amon, Re i Ptah, to b�stwa lokalne, jak Bastet - bogini-kotka z Bubastis, lub Neith - bogini z Sais. Faraonowie trzech ostatnich dynastii byli ju� zbyt s�abi, aby m�c zapewni� prymat kt�remukolwiek z wielkich b�stw. � dalej:
|
|
�r�d�o: |
|
.:|| Kontakt || Pytania || Mapa strony || Index || Reklama ||:. |
|
Wszystkie prawa zastrze�one. AMRA.INFO |